Graag aan te vullen door specialisten zou ik zeggen! Zijn er op-en of aanmerkingen? Laat een reactie achter onder dit bericht.
Verpakkingsontwerp
Bij het ontwerpen van een verpakking maak je een keuze voor een bepaalde papiersoort ofwel karton. Papier en karton wordt in drukvellen gedrukt ook wel plano genaamd. Afhankelijk van de formaten van de verpakking kunnen er meerdere exemplaren op een drukvel. Uiteraard hangt dit af van het drukformaat. So far so good. Bij kleine oplages is kleiner drukformaat efficiënt en bij grotere oplages grotere drukformaten. Bij (zeer) kleine oplages en samples kun je gebruik maken van digitale stansmessen (d.w.z. een digitaal apparaat snijd de lijnen van snijden, rillen en perforeren). Dit is prijstechnisch ook de beste keuze. Bij grote oplages en grote drukformaten maak je gebruik van speciale vervaardigde stansmessen. Hoe groter het formaat des te kostbaarder de stansvormen (messen). De efficiëntie stijgt dan ook enorm door bijvoorbeeld 6 verpakkingen in één drukvel ipv 1 per drukvel. Je begrijpt dat enig uitzoekwerk wel lonend is. Zowel voor samples en kleine oplages en daarna de wat grotere oplages kun je enorme efficiëntie voordelen halen.
Bij verpakkingen is het drukken even belangrijk als de afwerking. Want na het stansen komt de bewerking om het verpakkingsproduct te vouwen en te lijmen. En het in dozen en of op pallets plaatsen is ook specifiek.
Omdat verpakkingen primaire en essentiële producties zijn is de doorlooptijd en afspraak is afspraak van groot belang. De fabrikant welke de verpakking verwerkt heeft een groot belang bij continuïteit en beschikbaarheid van toelevering van de juiste verpakking op het juiste moment.
Combinaties
Nog een interessant punt in verpakkingsland. Er zijn vaak veel variaties in de verpakkingen. Bijvoorbeeld een x aantal smaken chocolade of 10 smaken thee. Dus in het drukproces combineer je de verschillende aantal verpakkingen tot optimale samenstelling. En dan kun je vaak beter iets “te veel” bestellen dan iets tekort komen in je operatie , bedrijfsvoering.
De uitdaging voor verpakkingen zijn:
✅ minder materiaal gebruik, dus in de ontwerpfase goed bedenken hoe
✅ duurzaam gebruik van grondstoffen
De uitdaging qua efficiëntie in drukken
✅ perfecte verpakkings samples maken
✅ kleine oplages op kleinere drukpersen (klein drukformaat)
✅ grote oplages op grote drukpersen
Uiteraard is de afmeting van de verpakking mede bepalend. Immers een doos (verpakking) van een flatscreen is sowieso een grootformaat.
Erg interessant zijn de oplages tot 1.000 exemplaren en dit gaat omhoog naar de 10.000 om deze digitaal te vervaardigen. Hierbij is de korte doorlooptijd ook van belang evenals de lage startkosten en relatief weinig verlies in de verschillende bewerkingen.
In deze afbeelding de namen van de verschillende bewerkingen waar het mes aan moet voldoen. Zowel het digitale mes als de conventionele versie. Tot zover graag aan te vullen door specialisten op dit gebied. Dit is wat ik er “ongeveer” van weet
Dan heb je nog coldfoil …later meer!
0 Comments